De hele wereld op je bord

We kunnen ons vandaag bijna niet meer voorstellen dat er elke dag van de week aardappelen op het menu staan. De supermarktrekken zijn rijk gevuld met allerlei soorten pasta en er zijn aparte gangen met ‘mediterraanse ingrediënten’ of Aziatische producten zoals noedels, pikante sauzen en sushi. Ook het grote aanbod aan restaurants verruimt onze blik en we ontdekken andere keukens.

In de eerste helft van de 20e eeuw echter heeft de meerderheid van de bevolking nog geen boodschap aan andere keukens. Onder invloed van een toenemende welvaart, de internationale migratie en het massatoerisme verandert dat in de tweede helft van die eeuw.

Het loslaten van traditionele eetpatronen zorgt voor een introductie van nieuwe producten en recepten in het weekmenu. Vanaf de jaren 1970 gaan meer en meer gezinnen de aardappelen in hun weekmenu afwisselen met rijst en pasta en bezoeken ze een Chinees of Turks restaurant.

Supermarkten

Supermarkten spelen een invloedrijke rol bij het introduceren van nieuwigheden. Het productenassortiment breidt uit en het is verleidelijk voor de klant om eens iets anders te proberen.

De zoete Amerikaanse producten vinden al snel hun weg tot bij ons: Coca-Cola, ketchup, ontbijtgranen ‘cornflakes’ en allerlei aperitiefhapjes en -drankjes. Nu is dat heel vanzelfsprekend in ons menu maar in de jaren 1960 nog een nieuwigheid voor velen!

Vanaf de jaren 1980 is er onder meer ook avocado of ananas te verkrijgen, naast het exotisch fruit in blik. Verse ananas wordt een klassieker op feestjes.

Op reis

Belangrijk voor de populariteit van de buitenlandse keukens is de stijgende reislust vanaf de jaren 1970. Eens terug thuis kan je het vakantiegevoel terug beleven door te koken met buitenlandse producten – meer en meer te vinden in de supermarkt hier – en de recepten te proberen.

De hobbykok is helemaal in zijn element na een aankoop van een wok of pastamachine. Veel gerechten zijn ook als kant-en-klare maaltijd te koop. Enkel nog opwarmen in de microgolfoven en je hebt een origineel gerecht zoals nasi goreng of een curry met rijst. Handig voor wie niet graag zelf kookt of weinig tijd heeft.

Reclames voor deze producten spelen slim in op de populariteit van het reizen. Je kan nieuwe smaken ontdekken of andere dingen proeven. Buitenlandse gerechten beloven thuis de illusie te creëren van op reis te zijn.

 

 




Kebab met frietjes

We halen de buitenlandse keuken niet alleen zelf naar hier. Migranten of gastarbeiders brengen ook producten en eetgewoontes mee. Zo brengt de Turkse bevolking de nu zo geliefde kebab naar België. Ondertussen is het aantal kebabzaken zo groot dat we ze niet meer kunnen wegdenken. De Italiaanse arbeiders brengen ons dan weer de liefde voor pasta en pizza.

Uiteraard ‘verbelgischen’ die gerechten wel. Zo eet je in Turkije geen frietjes bij een kebab of in Italië doe je minder saus bij een pasta.

benieuwd naar meer #Voeding ? bekijk alles

Meer weten over de collectie?

BEZOEK STUDIO ALIJN

Kenniscentrum over het erfgoed van het dagelijks leven

Studio Alijn is te bezoeken na afspraak tijdens weekdagen
van 10:00 tot 17:00 via studio@huisvanalijn.be of
T 09 235 38 00. 

Adres Studio Alijn
Kraanlei 69, 9000 Gent

img_8374_web_c_michiel_devijver_666a0a26dcbd26b80e6ed14b26532644

Blijf op de hoogte

Volg het nieuws en de verhalen van het Huis van Alijn.

Schrijf je in op de nieuwsbrief