Het Huis van Alijn vernieuwt en is gesloten van 1.10 t.e.m. 15.12.2017 – meer info

WHAT'S NEXT?

door Hanne Delodder
Trefwoorden:

“Museums have always been chasing the next platform instead of focusing on what they want to do.” - Seb Chan

Het is een uitdaging voor musea om de traditionele verzamelpolitiek in vraag te stellen, te reflecteren over digitale collectievorming, het social - en mobile gebeuren te volgen en een digitale strategie uit te tekenen. Ook de rol en de verwachtingen van het publiek veranderen uitdrukkelijk. De MuseumNext conferentie in Genève is voor Het Huis van Alijn een uitgelezen moment om even stil te staan bij wat aan het gebeuren is en te discussiëren over wat moet komen. 

What's next for museums? Zijn het wearables, 3D-printers en augmented realities? Nee, het zijn niet de high tech trends die het verschil maken. Het museum van de toekomst investeert in content, niet in technologie. Een post-digital engagement waarbij het publiek centraal staat is ‘the new best thing’. Van een gebouw met een collectie en experts naar een platform waar ideeën en publiek op verschillende manieren met elkaar interacteren.

Wat wij alvast gaan onthouden:

ASK BROOKLYN MUSEUM

Wanneer een digital collection manager en digital communication manager de handen in elkaar slaan, gebeuren er interessante dingen. Vraag het maar aan Shelly Bernstein. Met projecten als Click! A Crowd-Curated Exhibition, Split Second: Indian Paintings en GO: a community-curated open studio project werd het Brooklyn Museum in New York een voortrekker op vlak van digitale publieksparticipatie. Momenteel werkt initiatiefnemer Shelly Bernstein aan een nieuw digitaal experiment. Met de ASK-app kan je in het Brooklyn Museum nu ‘real time’ vragen stellen.  Een eenvoudig maar geniaal concept.

“Use our app to ask.” Het ASK-team zorgt voor de antwoorden. Wie het Brooklyn Museum binnenstapt kan er niet naast kijken. Opgesteld in de lobby van het museum verwerken 5 museummedewerkers de vragen van het publiek. Een computerdashboard bewaart voor hen het overzicht. Beacons maken de locatie van de vragensteller zichtbaar.

For now, we're going to release a single purpose ASK app and tie the pre-visit information into a later release after our website migration.

ASK is meer dan een app. Met dit initiatief durft het Brooklyn Museum de bezoekerservaring volledig herbekijken. De interactie moet wel binnen de museummuren plaatsvinden. Geofencing bakent het terrein van de vragensteller af. “We are not human google”, aldus Bernstein.  

Waar het ASK-team geen direct antwoord op heeft, wordt doorgestuurd naar de curatoren. Die reageren op hun beurt per e-mail.  Door vragen en antwoorden zorgvuldig bij te houden weet het team de vragen van morgen nog sneller af te handelen. Meer antwoorden zijn te vinden op de technologie blog van het Brooklyn Museum.

LET’S GET PHYGITAL

“Rebuilding the museum is an opportunity to reinvent it – entirely”, aldus Cooper Hewitt. Het Smithsonian Design Museum transformeert zich dan ook van een ‘zero tech’ naar een ‘high tech’ organisatie. Sebastian Chan brengt dit beleidstraject in de praktijk. Als expert op vlak van nieuwe media, voorheen werkzaam in het Powerhouse Museum in Sydney, voedt hij het digitale departement van Cooper – Hewitt met nieuwe inzichten en genereert hierdoor een impact op de organisatie in haar geheel.  In het bijzonder de pen van Seb was 'the talk of town' in Genève. Wie een bezoek brengt aan het Cooper Hewittt ontvangt een pen. Een pen die het fysieke met het digitale verbindt, de bezoeker met de collectie. Een nieuwe digitale tool die op zijn beurt het publiek wil engageren en doen praten. Klinkt ingewikkeld? Bekijk dan zeker dit filmpje.

Door heel eenvoudig het + icoon van de pen tegen het + icoon van het informatielabel te drukken verzamelt de bezoeker objecten. Op grote touchscreens in het museum kan je elke bezoeker zijn persoonlijke verzameling bekijken. Meer nog, de andere kant van de pen kan je gebruiken om te tekenen, te schrijven en te schetsen. Het Cooper Hewitt wil zijn bezoekers doen creëren en kijken. En dan wel naar de collectie en niet naar het scherm van een iPad of iPhone. De pen geeft de bezoeker terug af aan de museumbalie, het museumbezoek neemt hij mee naar huis. De pen inspireert om het anders te doen en gaat gepaard met een ongeziene duurzame digitale strategie. Zo heeft elk object, elke designer, elke natie, elk tijdperk, zelfs elke kleur een stabiele URL op het internet. Lees meer over de Cooper Hewitt’s API op de blog van Cooper Hewitt Labs.

4 WAYS TO ENGAGE

Volgend jaar verhuist het Design Museum in Londen naar een nieuw en groter gebouw met ruimte voor opslag en presentatie van een eigen collectie. Dan stelt zich de vraag: wat verzamel je en hoe wil je het in de 21ste eeuw presenteren? Als je weet dat ze 's werelds grootste museum willen worden, gewijd aan hedendaags design in elke vorm, dan is niet alles in 1 depot te vangen.

Martijn van der Heijden keert het om: “It’s about sharing a story more than owning an object”. Als online strateeg bij Fabrique werkte hij mee aan de nieuwe website van het museum. Een museum verzamelt de dingen. Maar het gaat erover wat jij als museum met de dingen wil gaan doen. Digital maakt het mogelijk om verhalen te delen en het publiek uit te nodigen om zich te engageren met de content. En dat engageren kan op 4 manieren: appreciate, immerse, collect & share. Een denkoefening die resulteerde in onderstaand model.

MUSEA ALS PLATFORMS

Hoe heeft 9/11 jouw beeld over Amerika veranderd? Local Projects weet waar naartoe met de 9/11 Memorial Exhibition in New York: “To design experiences for future memories.” Betrek het publiek en de herinnering blijft is hierbij het uitgangspunt. De tentoonstelling brengt dan ook geheugen en emoties samen op één platform. Bezoekers kunnen na elk bezoek een videoboodschap achterlaten. De herinneringen worden aan de collectie toegevoegd en in de tentoonstelling opgenomen. Het publiek als co-creator en co-curator. Missie geslaagd. Met de inzet van algoritmes is het museum ook in staat dagelijks het nieuws over 9/11 en de gevolgen ervan te inventariseren en te exposeren. Het resultaat is een groeiend archief en een tentoonstelling die letterlijk up to date blijft.

Hoe meer co-creatie en participatie in musea, hoe liever. Bezoekers, niet-bezoekers, stakeholders en medewerkers, ze willen het allemaal, kan onderzoeksbureau Morris Hargreaves McIntyre concluderen. Een interessante tool die ze aanreiken is hun ‘Spectrum of Audience Engagement model’, het resultaat van een publieksstudie voor de herontwikkeling van het Western Australian Museum.

OPEN EVERYTHING

Open data, open design, open use, open platform, open everything. Wie wil co-creëren moet transparant zijn. En dat hebben ze bij Londens Southbank Centre letterlijk genomen. Het ontwikkelen van een open website gebeurde niet achter gesloten deuren maar in een glazen kantoor naast het café van het kunstencentrum. Geen betere plek om ideeën rechtstreeks met de eindgebruikers uit te testen via drop-in sessies, workshops, één-op-één interviews en heel veel post-its. Met een volledig team in een doorzichtige doos functioneren brengt uitdagingen met zich mee maar de website werd er alleen maar gebruiksvriendelijker van. De code van de website kan je op de blog van Southbank Centre vinden. Want ook het eindresultaat is open voor iedereen.

FAIL, TRY AGAIN, FAIL BETTER

Over het museum als laboratorium voor innovatie, participatie en creatie werd veel gesproken en geschreven. Maar wie het een en ander ook in de praktijk wil brengen moet durven proberen. ‘Failing forward’, aldus Shelly Bernstein


What’s Next voor het Huis van Alijn? Met MUSEUM-LAB creëert het museum een plek voor experiment. Het lab-team experimenteert met de creatie, productie, presentatie en publicatie van digitale collecties in het museum en online. De projecten exploreren digitale - , sociale -  en innovatieve media die publiek en collectie connecteren en creatieve toepassingen stimuleren. De grootste uitdaging?

START SIMPLE, TRY TO STAY SIMPLE

hier niet aankomen